- De Lucid Air Grand Touring is een elektrische auto met een actieradius van 839 kilometer, een vermogen van 811 pk en een prijskaartje van 165.000 euro.
- Het is een model dat vol zit met de meest geavanceerde elektrische technologieën en dit verbergt in een uiterst doordacht ontwerp.
- Business Insider bracht een dag door met de luxe EV. Dit viel ons op.
- Redacteur Lees ook: We maakten kennis met de Lucid Air Grand Touring in Hilversum: hij is kleiner dan je denkt
Het Amerikaanse Lucid Motors is, net als vele Chinese merken, een van de jongere elektrische automerken op de Nederlandse markt. Het mag dan nog maar één model te koop aanbieden, deze maakt wel onmiskenbaar duidelijk dat Lucid het net even anders aanpakt dan de rest.
Bij Lucid wordt overal aan gedacht en wordt alles zoveel mogelijk geoptimaliseerd. Als voorbeeld heeft de Air een eigen ontworpen elektromotor die ongeveer een derde kleiner en lichter is dan die van andere merken, maar toch meer vermogen levert terwijl het differentieel erin is verwerkt.
Die besparing maakt het onder andere mogelijk om het ruime interieur van een BMW 7 serie in een auto met de afmetingen van een BMW 5 serie te realiseren.
Business Insider kreeg de kans om deze andere aanpak te ontdekken door een dag door te brengen met de Lucid Air Grand Touring. Daarbij viel natuurlijk een en ander op. Bekijk de slideshow!
We reden in de Lucid Air Grand Touring: dit viel ons op
We reden in de Lucid Air Grand Touring: dit viel ons op
-
De Lucid Air Grand Touring is misschien wel de meest geavanceerde elektrische auto van het moment. Iets wat je niet zo zeer aan de buitenkant kunt zien, al is de bolide zeker een unieke verschijning te noemen.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Ook de cijfers zijn indrukwekkend: tot 839 kilometer actieradius volgens de WLTP-meetmethode. Daar komt nog eens 819 pk en een topsnelheid van 270 kilometer per uur bij. Dat zorgt ervoor dat de auto in ongeveer 3 seconden vanuit stiltand optrekt naar 100 kilometer per uur.
Er is meer goed nieuws: dankzij de unieke 900 Volt-technologie kan de Lucid Air met meer dan 300 kW laden, wat inhoudt dat je bij een beetje degelijke snellader zo’n 400 kilometer bij kunt laden in 15 minuten.
De prijs is net zo indrukwekkend: de Lucid Air Grand Touring die wij mochten testen kost minimaal 165.000 euro.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Tijdens het rijden werd al snel duidelijk dat al het vernuft bij elkaar leidt tot een auto die op topniveau weet te presteren.
Hoewel de Air een vrij grote auto is van ongeveer 5 meter lang, 2 meter breed en 2.300 kilo, laat hij dit nergens merken. Pas als je moet inparkeren of door wat krappere straatjes moet rijden, word je geconfronteerd met de afmetingen van de Air en de 21-inch grote velgen. Die overigens door de auto beschermd kunnen worden voor schade.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Dat laatste is vooral te danken aan de enorme lading camera’s en sensoren die in en op de auto zitten. Hij heeft zelfs een werkende LiDAR in de grille verwerkt.
Tijdens onze ritten merkten we dat de Lucid nog een beetje moeite heeft met de Nederlandse wegbelijning. Met de stuurhulp aan wilde de auto wel eens raar ingrijpen. Iets waar volgens Lucid actief aan wordt gewerkt en wat met een over-the-air update zal worden opgelost.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
In diezelfde grille zitten ’s werelds kleinste volwaardige koplampen verwerkt. De LED-units brengen, ondanks hun formaat, meer licht op dan reguliere LED-verlichting op andere auto’s. Maar om dat werkend te krijgen en houden, moeten de lampen wel extra gekoeld worden. Ze worden namelijk ook warmer dan reguliere verlichting.
Lucid wist van dit nadeel een voordeel te maken door verkoelende lucht achter de lichten te laten stromen en deze via de motorkap omhoog te laten komen. Deze wordt vervolgens door het speciaal gevormde kanaal naar de zijspiegels gestuurd, waardoor de luchtweerstand vermindert. Hierdoor wordt de Air nog aerodynamischer en dus efficiënter.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Wat de luchtweerstand ook vermindert, al is het wel iets normaler tegenwoordig: de handgrepen. Hier zie je ze uitgeklapt; bij het rijden vouwen ze netjes weg.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Die drang naar efficiëntie komt op veel meer punten in en om de auto voor. Een van de opmerkelijkste onderdelen daarvan is de achterkant. Die oogt heel normaal, maar hij heeft een ietwat speciaal ontwerp.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Hij klapt namelijk vrijwel in zijn geheel open. Waarom? Omdat ze bij Lucid ervan overtuigd zijn dat een elektrische auto meer ruimte biedt, als je hem maar slim ontwerpt. En die ruimte moet dan ook goed bruikbaar zijn. Een klein gat aan de achterkant van de auto zou je beperken bij het inruimen van de bagage die je mee wilt nemen.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
En laten we niet vergeten dat we hier met een luxe-auto te maken hebben.We willen dus niet handmatig de stoelen van de achterbank wegklappen. Aan een hendeltje in de achterklep trekken is eigenlijk al teveel werk. Een knopje was nog beter geweest…
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
De bank klapt in twee delen weg, waardoor je genoeg ruimte krijgt om je snowboards en ski’s mee te nemen op vakantie. En ook die Billy-kast van IKEA past makkelijk.
Als je goed kijkt, zie je in de onderste rand van de kofferbak nog twee lichtbalkjes zitten. Die zijn er geplaatst omdat je de gehele verlichting van de achterkant omhoog klapt bij het openen van de klep. Dat kan in het donker wat problemen met zichtbaarheid opleveren. Deze lampen lossen dat probleem op.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Nog niet genoeg ruimte? Onder de vloer van de achterbak zitten nog drie extra, kleine compartimenten.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
De zee aan bagageruimte in de Lucid Air stopt daar nog niet. Hij heeft namelijk ook de grootste ‘frunk’ van alle bestaande elektrische voertuigen op dit moment.
En ja, deze gaat met een knopje op de sleutel open en dicht. Niemand wil natuurlijk met zijn vingers onder de kap lopen frommelen om hem te openen.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Hij lijkt groot genoeg om een koffertje of twee mee te nemen. Maar zie je dat leren trekkoord?
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Daarmee verwijder je een deksel die toegang geeft tot nog meer ruimte. In dit geval was het perfect voor de laadkabel.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Aan laadruimte dus geen gebrek in de Lucid Air. Maar hoe zit het met de ruimte voor de mensen die erin vervoerd worden?
Deze foto geeft al een hint: de assen zijn heel ver naar voor en achter geplaatst zodat ertussen zoveel mogelijk ruimte overblijft. Dat is mogelijk omdat Lucid een eigen combinatie van elektromotor en differentieel heeft ontwikkeld die als combinatie ongeveer een derde kleiner is dan vergelijkbare units. Dat geeft heel veel flexibiliteit in het plaatsen van de aandrijving.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Laten we achterin beginnen, want daar is, zoals je misschien al wel had verwacht, een zee van ruimte.
Op de foto staat de bestuurdersstoel ingesteld op iemand van twee meter, maar nog steeds is er meer dan voldoende ruimte achterin. Al moet er gezegd worden dat diezelfde persoon van twee meter toch een beetje moeite had met het plaatsen van zijn hoofd toen hij op de achterbank zat.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
De vloer in deze Lucid Air Grand Touring is overigens hoger dan in sommige andere modellen. Het 120 kWh metende accupakket onder de vloer zorgt hiervoor. In de toekomst zullen er ook Airs in Nederland uitkomen met kleinere accupakketten. Die worden dan anders ingedeeld in de vloer, waardoor er extra beenruimte wordt vrijgemaakt voor de achterpassagiers.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
In een auto van 165.000 euro mag je natuurlijk wel enige luxe op de achterbank verwachten. Lucid levert dat in de vorm van verwarming en verkoeling voor alle drie de zitplaatsen.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Daarnaast kunnen inzittenden vanzelfsprekend ook hun eigen omgevingstemperatuur instellen.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Voor de mensen die iets meer privacy willen of niet zo houden van de zon, zijn er elektronisch bedienbare gordijntjes in de deuren en het achterraam.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Dan door naar de plek waar wij de meeste tijd hebben doorgebracht: de bestuurdersstoel. Deze is op zo’n beetje elke denkbare manier in te stellen, van comfortabel tot sportief.
Wat ons opviel, is dat de zitpositie in vergelijking met andere EV’s niet zo hoog was. Normaliter zit je onnatuurlijk hoog in een EV doordat het batterijpakket de ruimte voor het stoelmechanisme in beslag neemt.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Hetgeen wat direct in het oog springt is echter niet de luxe stoel of goede zitpositie, maar het glazen dak. Zoals je ziet loopt dit onafgebroken door tot ongeveer boven het hoofd van de mensen die voorin zitten.
Dit geeft niet alleen veel licht in het interieur, maar ook een ongeëvenaard gevoel van ruimte. Iets wat, mocht je het nog niet doorhebben, een belangrijk thema is in de Lucid Air.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Mocht je het je afvragen: nee, we hebben geen seconde last gehad van de zon onder dit dak. En dat terwijl we toch op een redelijk zonnige dag de auto mochten testen.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Terug naar de cockpit. Zoals je ziet is het een gezonde mix van fysieke knoppen en touchscreens.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Ons viel vooral het scherm achter het stuur op. Niet alleen zijn vormgeving springt in het oog, maar ook de enorm goede kwaliteit van de schermen en de leesbaarheid, zelfs als de zon erop staat.
Ook zie je hier goed dat alles op de bestuurder gericht is. Alles is binnen handbereik en makkelijk te bedienen. Links achter het stuur zit een klein touchscreen waarmee dingen als de verlichting en de frunk en achterklep bediend kunnen worden.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Het rechterdeel is ingedeeld voor alle andere functies die je normaal gebruikt, zoals bijvoorbeeld audio en navigatie. Waarom dat niet op het onderste grote scherm staat?
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Simpel: omdat je die weg kunt klappen om toegang te krijgen tot extra ruimte in het dashboard. Ook kan het handig zijn als je in het donker rijdt en liever niet teveel licht in de auto wilt hebben.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Toch betekent dit niet dat het middenscherm compleet overbodig is, want je kunt er belangrijke functies mee instellen, zoals de massagestand van de stoelen.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Ook kun je er verschillende rijmodi mee kiezen.
En niet geheel onbelangrijk: hier zit de knop voor het dashboardkastje.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Nee, er is geen fysieke knop om dit klepje open te krijgen…
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
De meestgebruikte dingen zijn in de Lucid Air gewoon via echte knoppen aan te sturen, zoals de temperatuur van de climate control met de twee buitenste knoppen en het volume van de audio met het wieltje in het midden.
Opvallend is wel dat de meest linker knop al versleten was in deze testauto. Iets wat we niet hadden verwacht van een vierwieler in deze prijsklasse.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Ook fijn: de fysieke knoppen op het stuur.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Je denkt toch niet dat Lucid de belangrijkste onderdelen in het interieur was vergeten? Het heeft ze alleen een beetje verstopt. De bekerhouders zitten verborgen onder een laagje hout in de middenconsole dat je weg kunt duwen. Hieronder vind je ook de draadloze oplader voor je telefoon.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Naast de houten afwerking gebruikt Lucid nog meer premium materialen, waaronder leer van dezelfde looierij als waar Aston Martin het leer voor de bekleding van hun auto’s vandaan haalt. Natuurlijk is kunstleer ook een optie.
Die beer die je hier ziet is een verwijzing naar de herkomst van Lucid: Californië. Er zijn er meerdere in de auto verwerkt, de uitdaging is om ze allemaal te vinden.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Makkelijker te vinden, is de locatie waar de inspiratie voor de kleuren in het interieur zijn opgedaan. Lucid heeft de coördinaten in de deurlijsten afgedrukt. Mocht je ooit willen zien waar de ontwerper heeft gezeten toen hij of zij getroffen werd door een vlaag creativiteit.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Lucid laat met de Air zien wat er mogelijk is als je even wat langer nadenkt bij het ontwikkelen van een elektrische auto. De zee van ruimte, de technisch hoogstaande onderdelen en het prachtige materiaalgebruik leidden er dan ook toe dat we een ongeëvenaarde en vooral rustgevende ervaring in de Air hebben gehad.
De prestaties spreken overduidelijk voor zich: een volle dag rijden met bijna 400 kilometer op de teller, en we wisten het accupakket net iets meer dan de helft leeg te trekken. Enige vorm van range-anxiety verdween dan ook als sneeuw voor de zon.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Nu kun je natuurlijk nog discussiëren over het uitrustings- en prijsniveau dat je ervoor terugkrijgt in vergelijking tot de nieuwe Chinese merken die ook auto’s van dit formaat afleveren voor ongeveer de helft van de prijs. Maar dat zou een oneerlijke vergelijking zijn.
De gemiddelde Chinese auto, hoe goed uitgerust ook, haalt het niet bij de technologische vooruitgang die Lucid toont. En ook de afwerking en inrichting van de software zijn van een ander niveau in de Air. Over werkelijk alles is nagedacht zodat je als bestuurder/eigenaar eigenlijk minimale interactie hebt met de auto terwijl hij toch doet wat je wilt. Lucid heeft voor ons gevoel nagenoeg de perfecte balans gevonden tussen hetgeen je zelf wilt kunnen instellen en het uit handen nemen van de dingen waar je niet over wilt nadenken, maar van verwacht dat ze gewoon werken.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Het enige nadeel aan deze auto is dat hij voor de meesten buiten bereik blijft. Zelfs als later dit jaar de Pure-variant op de Nederlandse markt verschijnt, zal de Lucid Air minimaal 115.000 euro kosten.
Gelukkig geeft Lucid aan dat ze ook met een goedkoper model gaan komen. Maar die komt pas nadat de Gravity, de aankomende SUV van het merk, op de markt is gekomen.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland